איך מתאוששים מהר מאימון גופני מאומץ?

איך מתאוששים מהר מאימון גופני מאומץ?

איך מתאוששים מהר מאימון גופני מאומץ?

אבקות חלבון איזולט - מה מייחד אותן?

איך מתאוששים מהר מאימון גופני מאומץ?

תכנית אימונים של ספורטאים מקצועיים ושל מתאמנים קבועים בחדרי הכושר, היא תכנית, הדורשת התמסרות טוטאלית. ההתמסרות הזו באה לידי ביטוי בתדירות קבועה של אימונים וגם בתפריט תזונה מוקפד שיש להיצמד אליו. לאחר אימוני כוח, אימוני ריצה ממושכים, שחייה או כל אימון אחר, נדרשת התאוששות פיסית ומנטלית של כל מתאמן. ההתאוששות שלכם, היא זו המאפשרת לכם לחדש את האנרגיה ולחשוב כבר על האימון הבא.

איך מתאוששים מהר מאימון גופני מאומץ?

התאוששות היא תהליך הנלווה לכל ענף ספורט ויש לה חשיבות רבה:

 

  • התאוששות מנטלית (שימור המוטיבציה, כוח רצון, עבודה על יעדים, חיזוק הרוח)
  • התאוששות פיסית (מניעת פציעות, מניעת כאבים, חיזוק הגוף, שימור ושיפור ביצועים)

אין באמת שאלה אם ישנה חשיבות להתאוששות לאחר מאמץ גופני מאומץ, אלא שהשאלה היא איך מתאוששים. האמת היא שאין שיטה אחת מומלצת או אסטרטגיה שצריך לבסס את תהליכי התאוששות לפיה. טיפים באשר להתאוששות נכונה ובעיקר כזו שמתאימה לכם, תוכלו לקבל ממאמן הכושר האישי ומתזונאית הספורט שלכם. 

 

פרמטרים המשפיעים על "תכנית ההתאוששות" המתאימה לכם

 

לכל מתאמן תכנית אימונים שונה באינטנסיביות שלה, בתדירות ובאופי הפעילות. אם כן, איך אפשר לקבוע תכנית התאוששות אחת קולקטיבית המתאימה לכל מתאמן? תכנית ההתאוששות צריכה להיות מדויקת למתאמן, ולכן נלקחים בחשבון מספר פרמטרים:

 

  • אופי הפעילות הגופנית (אימוני כוח, ריצה וכיוצא בזה)
  • היכרות עם אופי המתאמן (לדוגמא: נטייה לחוש אכזבה לאחר אימון פחות מוצלח)
  • העדפות קולינאריות (לדוגמא: המתאמן מעדיף התאוששות באמצעות שייק של אבקת חלבון איכותי)

 

חשיבותה של ההתאוששות המנטלית

 

לא במקרה בתחרויות ספורט שונות, מציינים הפרשנים, כי המון פעמים התחרות איננה תחרות פיסית, אלא תחרות פסיכולוגית. ספורטאים מקצועיים וגם מתאמנים קבועים, מאמנים לא רק את הגוף, אלא גם את המיינד שלהם. התאוששות מנטלית היא משהו שאסור להקל בו ראש, כאשר הדבר הבסיסי ביותר הוא שימור המוטיבציה של המתאמן. להלן דוגמא פשוטה ביותר, הממחישה את חשיבות ההתאוששות המנטלית:

 

דמיינו סיטואציה של אצן מקצועי שלא הצליח בתחרות ולא עמד ביעדיו. מבלי שיינתן דגש על ההתאוששות המנטלית, האצן עלול לשקוע בדכדוך, המוטיבציה תפגע וכך הוא יכנס למעגל קסמים שיעכב אותו מלהתקדם, להתפתח ולהשיג תוצאות יפות בהמשך הדרך המקצועית. התאוששות מנטלית כוללת שיחות עידוד עם המאמן, עיסויים, שמייצרים הטבה מנטלית (וגם גופנית), ומנוחה. 

 

מנוחה לאחר מאמץ גופני – עד כמה היא קריטית?

 

מנוחה לאחר מאמץ הינה קריטית מאוד. לאחר אימון גופני מאומץ, הדבר הבסיסי ביותר הוא לנוח. לעתים, הגוף מבקש את המנוחה מהמתאמנים עוד לפני שהם חושבים בעצמם על המנוחה. היזכרו גם אתם בתחרות שצפיתם בה, כאשר לאחר פעילות מאומצת, המתחרים פשוט נשכבו על הרצפה ונשמו בכבדות. המנוחה חיונית להתאוששות, כאשר ישנו דגש על מספר מינימום של שעות שינה.

 

הדלק לגוף – התזונה

 

לא ניתן לדבר על התאוששות מבלי לדבר על התזונה שלכם. בראש ובראשונה, לאורך פעילות גופנית ולאחריה, ניתן לצרוך ג'ל אנרגיה. כידוע, הג'ל מספק אנרגיה זמינה ששומרת על ביצועים טובים ומונע דרופים של נפילת אנרגיה. לצד ג'ל האנרגיה, שהוא בהחלט בוסט איכותי, חשוב לאחר הפעילות המאומצת לצרוך את תפריט התזונה המומלץ על ידי תזונאית הספורט. מהו הפח שחלק ניכר מתאמנים נופלים בו? היצמדות לתפריט ההתאוששות רק לאחר האימון המאומץ.

 

על מנת לייצר התאוששות הדרגתית ומאוזנת, יש לצרוך את תפריט ההתאוששות למשך פרק הזמן, שהומלץ על ידי התזונאית. האם הרכב הפרטי שלהם היה יכול לנייד אתכם ללא דלק זמין ואיכותי? מובן שלא. דומה הדבר עם התזונה המתאימה והנכונה לכם לתפעול הגוף לאחר המאמץ הגופני הרב.