תזונת ספורט וחגים – תתפלאו, אך יש כזה דבר

תזונת ספורט וחגים – תתפלאו, אך יש כזה דבר

תזונת ספורט וחגים - תתפלאו, אך יש כזה דבר

לצד השמחה הגדולה לקראת השנה החדשה הבאה לטובה (וכן, גם כמה ימי החופש), הרי שלא מעטים מוטרדים מדבר אחד: הצפי לעלייה במשקל. חלק בלתי נפרד מהתרבות היהודית-ישראלית הוא האוכל בחגים וכידוע הארוחות החגיגיות לא מוגשות רק בערב החג. תקופת החגים היא תקופה גדושה ושמחה וכזו שבה מרימים לא מעט לחיים, אוכלים לא מעט מתוקים וגם מזניחים את תכנית האימונים.

רגע לפני שגם אתם נוגסים בעוגת דבש או מתפנקים במטעמים אחרים, חכו רגע. תכנון נכון של התזונה שלכם לאורך תקופת החגים, הוא כל מה שאתם צריכים על מנת לסיים את התקופה המאתגרת (וכן, גם הטעימה), באותו המשקל, עם אותה מסת שריר ועם אותם אחוזי שומן. אז איך עושים את זה?

פגישה עם תזונאית הספורט, עד כמה היא חשובה?

הדבר הראשון והבסיסי ביותר, הוא להיפגש עם תזונאית ספורט. עם תחילת תכנית האימונים שלכם, נכתב בעבורכם תפריט, התואם את אורח החיים שלכם, משקל גופכם, מינכם ואת המאכלים האהובים עליכם. תקופת החגים היא תקופה לא קצרה, שמה שמאפיין אותה, בעיקר, הוא יציאה מהשגרה. כידוע, לא תמיד קל להגיד "לא" לפיתויים, כך שבקלות תזונת הספורט יכולה להפוך לתפריט של חטאים אסורים. 

מה כדאי לעשות? לחזות מראש את מה שעלול לקרות. שקפו בפני תזונאית הספורט את הדברים הבאים:

  • כמה ארוחות צפויות לכם (משתנה בין משפחה למשפחה)
  • מהם החטאים האהובים עליכם בחגים
  • מהן החולשות שלכם בשולחן החג
  • האם אתם עתידים להתאמן גם בתקופת החג

שומרים על שגרת האימונים? ככה מתחילים

לצד התזונה שיכולה להפוך בקלות למסיבת פחמימות וסוכרים, הרי שתקופת החגים גם המון פעמים מעמידה את האימונים בסימן שאלה. הסיבה? גם הרצון לשחרר קצת וליהנות משעות פנאי, וגם חדרי הכושר שאינם פתוחים ברציפות. ההמלצה אליכם? שמרו על שגרת האימונים שלכם ככל הניתן. כך או כך, מומלץ שלא להתאמן בכל יום (על מנת לשקם את השרירים), כך שתוכלו לשבץ את ימי המנוחה בימים בהם מכוני הכושר סגורים.

הזכירו לעצמכם את המטרות שלכם, ובעיקר הזכירו לעצמכם, כי פעילות גופנית אינה עונש, אלא זכות גדולה. בתקופת החגים סביר, כי גם אתם בחופש ממקום העבודה שלכם, כך שיש לכם אפילו פנאי גדול יותר להתאמן ובשעות הנוחות לכם ביותר מבוקר ועד ערב.

תכננו את הארוחות שלכם מראש

אז נכון שמדובר על חגים, אך בעת שתדעו לתכנן את הארוחות שלכם מראש, יהיה לכם הרבה יותר קל. נסו לבנות עם תזונאית הספורט תפריט חג, התואם את כמות הקלוריות היומית הנדרשת, לרבות כמות החלבונים, הפחמימות והשומנים שאתם צריכים לצרוך. המטרה היא לא לדייק את התפריט במאת האחוזים, אלא לתת לכם מתווה כללי, שיאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות יותר, באשר לכל ארוחה במהלך החג. 

ומה דעתכם על עוגת דבש עם אבקת חלבון?

אם אתם חוטאים, למה שלא תעשו זאת עם חטא, שמשרת את גופכם? במקום חטיפי חלבון תוכלו להכין עוגת דבש נפלאה עם אבקת חלבון טעם וניל, ללא סוכר (בכל זאת, הדבש ממתיק) ועם קמח ללא גלוטן (עדיפות לקמחים פחות מעובדים ויותר טבעיים כמו קמח השקדים). כך, אתם לא מוותרים על המאכל הסימבולי ביותר של החג, תוך שאתם הופכים אותו בריא יותר ומותאם יותר לתפריט התזונה שלכם.

טיפ הזהב – דעו מראש מהו מחיר החטאים

סביר, כי גם תזונאית הספורט תמליץ לכם לקחת ביס ממאכל האהוב עליכם (בכל זאת, כמה ביסים בשביל הנפש). עם זאת, כדאי בהחלט לדעת מהו מחיר החטאים. כך, תוכלו בעצמכם להחליט האם מדובר על חטא ראוי, שתוכלו לטשטש באימון הבא, או שמדובר על חטא יקר, שיהיה כדאי לוותר עליו.