המדריך המזורז לסוגי החלבונים השונים

המדריך המזורז לסוגי החלבונים השונים

המדריך המזורז לסוגי החלבונים השונים

אולי המילה המדוברת ביותר בחדרי הכושר היא "חלבונים". בשיחות שבין מאמנים למתאמנים ובטח שבין מתאמנים למתאמנים, עולה שוב שאלת צריכת החלבון. אין באמת שאלה באשר לנחיצות החלבון וצריכתו, אלא שהשאלה מתמקדת, בעיקר, בסוגי החלבונים השונים, סוגי האבקות והצריכה המומלצת. כידוע, החלבון הוא אבן בניין בסיסית של כל תא ותא בגוף האדם ושמו נקשר כמובן עם בנייתם של השרירים. 

המדריך המזורז לסוגי החלבונים השונים

במהלך פעילות גופנית מאומצת, נוצר הרס טבעי של השרירים, כאשר החלבונים תורמים לשיקום השרירים ובנייתם המחודשת. צריכת חלבון מומלצת לכל אדם, אך ספורטאים נדרשים לכמות גבוהה יותר של חלבונים והיא מתבצעת על פי החישוב הבא:

 

על כל קילוגרם בגוף, מומלץ לצרוך בין 1 גרם לבין 2 גרם. הכמות משתנה בהתאם לסוג הפעילות, כאשר המנעד מתחיל באנשים הפעילים ספורטיבית ועד למפתחי שרירים (בודי בילדרס). כך לדוגמא, אם אתם מתאמנים באימוני כוח לטובת פיתוח וחיטוב גופכם, הצריכה המומלצת לכם הינה כ- 1.5 גרם לכל קילוגרם בגוף. במידה ומשקל גופכם הוא 80 קילוגרמים, הרי שתצטרכו לצרוך ביום 120 גרם חלבון.

 

אבקת חלבון – אספקת חלבון מיידית ואיכותית

 

כמעט כל ספורטאי מקצועי ומתאמנים קבועים בחדרי הכושר, צורכים אבקות חלבון. מדובר על אבקה שעם ערבובה בנוזל נבחר על ידכם (ממים ועד מיץ תפוזים), תוכלו לקבל שייק חלבון איכותי. אבקות חלבון מוצעות בטעמים שונים הכוללים קרם עוגיות, בננה ושוקולד, כאשר ישנם סוגים שונים של אבקות. היתרונות של צריכת האבקות:

 

  • צריכה מהירה ומיידית מיד לאחר האימון
  • ניצול אידיאלי של חלון ההזדמנויות
  • אפס התעסקות בהכנת ארוחות גדושות חלבון

חלבון מי הגבינה – WHEY

 

מדובר ככל הנראה על אבקת החלבון המפורסמת והמוכרת ביותר לקהל המתאמנים. אבקת חלבון זו מבוססת על מי הגבינה, כאשר מתאמנים נוטים לחבב אותה גם בזכות הטעם שלה. האבקה למעשה מופקת מאותם נוזלים, שמוכרים לכם מהשכבה העליונה במוצרי חלב שונים. אבקת חלבון מי הגבינה נמצא בריכוז של כ- 20% מסך החלבונים שבחלב. אבקה זו גם ידועה ביכולת שלה להתאחד בקלות עם הנוזל, מה שמייצר שייק הומוגני נטול גושים, אך גדוש בטעם טוב ומפנק. 

 

טיפ קטן אליכם: רגע לפני שאתם מסננים את הנוזל לפני צריכת הגבינה או היוגורט (או כל מוצר חלב אחר), דעו כי זהו החלק הבריא וה"חלבוני" ביותר. שתו אותו או פשוט ערבבו אותו עם המוצר. 

 

צריכת חלבון מי הגבינה תורמת רבות:

 

  • אספקה של חלבון איכותי
  • תורמת להזנת השרירים ושיקומם
  • מאיצה תהליכי התאוששות לאחר אימונים מאומצים

 

חלבון isolate – חלבון מבודד

 

אבקת האיזולט מקבלת שוב ושוב את התואר המחמיא ביותר – אבקת החלבון האיכותית ביותר. מדוע? משום שמדובר על אבקה שמכילה את אחוז החלבון הגבוה ביותר – עד כ- 96%! מדוע לא 100 אחוז חלבון? משום שהאבקה מבוססת גם על מים. מאחר והאבקה נחשבת לאיכותית ביותר היא גם יקרה יותר בהשוואה ליתר האבקות, אך מדובר על השקעה ראויה פשוט מאחר וההשקעה היא שלכם בעצמכם. תהליך ההפקה של האבקה שם את הדגש על בידוד השומנים והפחמימות וכך למעשה אחוז החלבון גדל.

 

יתרון מרכזי:

 

  • חלבון נקי וטהור באחוז גבוה מאוד באבקה. כמתאמנים, יש לכם אפשרות לצרוך חלבון נקי ללא "תוספות" שאינכם מעוניינים בהן – שומן ופחמימה.

חסרון מרכזי:

 

  • המחיר, אך בסופו של דבר ההשקעה מחזירה את עצמה.

חלבון הקזאין

 

חלבון נוסף שלבטח שמו עלה לא אחת בשיחת המלתחות בחדר הכושר, הוא חלבון הקזאין. כ- 80% מחלבוני החלב הינם חלבון הקזאין, אותו מומלץ לצרוך בעיקר בלילה לפני השינה. צריכת אבקת חלבון הקזאין מעניקה לגוף שמונה חומצות אמינו. אבקת החלבון קזאין (שגם היא מבוססת על מי הגבינה), קיבלה לא אחת את התואר "אבקת חלבון הלילה", זאת משום שתהליך הפירוק האיטי שלה אורך מספר שעות.