יתרונות וחסרונות של אבקת BCAA

יתרונות וחסרונות של אבקת BCAA

יתרונות וחסרונות של אבקת BCAA

אבקות חלבון איזולט - מה מייחד אותן?

יתרונות וחסרונות של אבקת BCAA

במהלך האימונים בחדר הכושר, אתם מחליפים המון מידע עם מתאמנים אחרים: מה כדאי לאכול לפני האימון, מה כדאי לעשות כדי להפוך את האימונים ליעילים יותר ומיהן אבקות החלבון המומלצות לשימוש.

יתרונות וחסרונות של אבקת BCAAמידה רבה, אבקת החלבון שאתם צורכים חשובה ממש כמו האימונים שלכם, היא זו שמשלימה את האימונים ומסייעת לכם לשקם את השרירים לאחר המאמץ האינטנסיבי והרס השריר.

בין סוגי אבקות חלבון שונים, ישנה גם אבקת BCAA – אבקה של חומצות אמינו מסועפות. אבקת החלבון הספציפית הזו, בהרכב של 6:1:1 לטובת חומצת האמינו ל-לאוצין, תורמת רבות לביצועים מרשימים במהלך האימונים וגם לתהליך ההתאוששות שלאחר האימון. גם את אבקת BCAA, יש לשלב בתפריט התזונה בצורה מבוקרת, תוך מתן דגש על צריכה מאוזנת.

אבקת BCAA מתאימה למתאמנים, העוסקים, בין היתר, בפעילויות הבאות:

  • אימוני כוח כדוגמת הרמת משקולות
  • אימונים אירוביים
  • אתלטיקה
  • ריצה
  • שחייה
  • משחקי כדור (כדורגל/כדורסל)
  • רכיבת אופניים

אמצעות אבקת BCAA ניתן לספק לשרירים את שלושת אבני היסוד, התורמות לבניית השרירים לאחר האימונים:

  • ל-לאוצין
  • ל-איזולאוצין
  • ל-ולין

אז מדוע דווקא אבקת BCAA?

על מנת להמחיש את החשיבות של אבקת BCAA צריך, בעיקר, להבין את משמעותן של חומצות האמינו. לצד חומצות האמינו שניתן לספק לגוף באמצעות המזון וגם באמצעות ייצור עצמי של הגוף, גם ישנן חומצות אמינו שהגוף לא יודע לייצר.

חומצות אלו נקראות חומצות אמינו חיוניות. מאחר והגוף לא יודע לייצר אותן, נדרשת אספקה חיצונית באמצעות אבקת BCAA, אך גם באמצעות תפריט תזונה שנתפר למידותכם עם דיאטנית ספורט. בסה"כ, ישנן 8 חומצות אמינו חיוניות, כאשר שלוש מתוכן הן ה- BCAA: חומצות האמינו המסועפות. 

חומצת האמינו ל-לאוצין הינה החומצה החושבה ביותר מבין  שלושת החומצות הללו, שכן היא מהווה אבן בניין במבנה החלבונים. בשנים האחרונות, החלו להכיר בתפקיד נוסף של חומצה זו והוא הפעלת סיגנלים בתוך תאי השריר להגברת סינתזת החלבון.

היתרונות הבולטים של צריכת אבקת BCAA

  • היתרון הבולט ביותר הוא כמובן האספקה האידיאלית והאיכותית. בשונה מחומצות אחרות, שהגוף יודע לייצר, במקרה הזה מעניקים לגוף דבר שהוא איננו יודע לספק לעצמו. על מנת להבטיח שצריכת אבקת BCAA אכן תיטיב עמכם, מומלץ לתאם פגישה עם דיאטנית ספורט, לטובת בניית תפריט, המכיל בתוכו כמויות מדויקות וזמני צריכה מומלצים.
  • עם צריכת אבקת החלבון תוכלו לחוש אנרגיה רבה יותר במהלך האימון. ככל שתרגישו יותר אנרגטיים, כך תוכלו גם ליהנות מאימון ארוך, מיטיב ויעיל יותר. צריכת מבוקרת ומאוזנת, תורמת לתחושה חיונית ולדיכוי תחושת תשישות.
  • באימוני הכוח, המאופיינים במאמץ רב, חומצות האמינו המסועפות מגנות על השרירים.
  • לכל חומצת אמינו תפקיד אחר, כאשר כל חומצה בעלת תפקיד חיוני. בעת שהן חוברות זו לזו, התוצאה המתקבלת היא סיוע בשיקום השרירים לאחר האימון.

איך משתמשים באבקה? די בקלות

על מנת לצרוך אבקת BCAA, כל הנדרש מכם הוא לבחור נוזל חביב עליכם: חלב, חלב סויה, חלב שקדים, חלב שיבולת שועל, מיץ תפוזים או מים. עליכם לערבב מנה אחת של אבקה, לערבב ולשתות. 

החסרונות של צריכת אבקת חלבון

הבעיה העיקרית עם צריכת אבקת החלבון, לרבות אבקת BCAA, היא הפוטנציאל לצריכה מופרזת. לאחר האימון, חשוב לכם לנצל את חלון ההזדמנויות ולצרוך כמות נאה של חלבון איכותי. צריכת החלבון באמצעות אבקה קלה, נוחה ומהירה, מה שהופך אותה בקרב המון מתאמנים למועדפת ביותר. חשוב לשים לב, כי לא מפריזים בצריכה, ושלא מזניחים ארוחות מלאות לטובת צריכה נוחה יותר בדמות שייק חלבון.

טיפים נוספים לפני צריכת אבקת BCAA

  • תנו חשיבות למותג האבקה. בחרו בחברה בעלת שם ומוניטין, כך שתוכלו להיות שקטים, כי אתם צורכים אבקה איכותית
  • העדיפות היא לאבקה ביחס חומצות אמינו המוטה לטובת חומצת אמינו ל-לאוצין. 
  • בחרו באבקה איכותית – כזו שנקיה ככל הניתן מפחמימות, סוכרים ויתר מרכיבים, המטשטשים את החלבון.