אבקת BCAA לעומת EEA – מה ההבדלים?

אבקת BCAA לעומת EEA – מה ההבדלים?

אבקות חלבון איזולט - מה מייחד אותן?

אבקת BCAA לעומת EEA – מה ההבדלים?

האחד מכיל שלוש חומצות אמינו מסועפות, בעוד השני מציג לא פחות מתשע חומצות אמינו החיוניות לגופנו. אבקת BCAA לעומת EEA – מה ההבדלים? יצאנו לבדוק 

אבקת BCAA לעומת EEA - מה ההבדלים

אם אתם קוראים את המאמר הזה, סביר להניח שהנכם מודעים ליתרונות הגלומים ב-BCAA (חומצות אמינו מסועפות שרשרת) כחלק משגרת האימונים, הביצועים ואפילו ההחלמה שלכם.

 

עם זאת, מה שאולי לא ידעתם הוא שהמחקרים המדעיים העדכניים ביותר, גורסים כי שימוש ב-BCAA שווה ערך בהקבלה לענף הכדורגל, כאילו זה עתה העמדתם קבוצה עם שלושה שחקנים בלבד על המגרש מתוך אחד עשר אפשריים בהרכב הפותח. גם אם מדובר בשלושה שחקנים איכותיים ככל שיהיו, כלל לא בטוח שהם יספיקו בשביל לנצח במשחק.

 

בחזרה למחוזותינו החלבוניים, הרי ש-BCAA הינו כידוע שם קוד לחומצות אמינו מסועפות שרשרת המכילות יחסים משתנים של שלוש חומצות אמינו חיוניות – לאוצין, איזולוצין וואלין (לעיתים קרובות ביחס של 1:1:2; 1:1:4; 1:1:8; 1:1:6 ). אלא ש-EAA הינו בפועל "הגרסה המשופרת" של חומצות אמינו להן גופנו זקוק, שכן הוא מכיל בתוכו תשע חומצות אמינו חיוניות (טריפטופן, תראונין, פנילאלנין, מתיונין, ליזין והיסטדין, כולל שלוש חומצות האמינו שהוזכרו דלעיל) אותן הגוף אינו מסוגל לייצר בכוחות עצמו. רובן של חומצות אמינו אלו, יש לציין, מקורן בחלבונים מן החי, כאשר צריכה שלהן יחד מספקת לגוף את הצורך החלבוני הדרוש לו, על אחת כמה וכמה עבור מתאמנים וספורטאים. 

 

בבואנו לתהות על קנקנה של השאלה הניצחת: BCAA לעומת EAA – מה ההבדלים? מדובר בשאלה מעט טריקית, כאשר התשובה עליה אינה חד משמעית. בפועל, בשני מקורות חלבוניים אלו מצויים חומצות אמינו בעלות השפעה מכרעת על גופנו, ובדגש על תהליך בנייה והיווצרות מערכת השרירים. על כן, ההמלצה הגורפת על ידי תזונאים המתמחים בספורט, היא לשלב צריכה של תוספי מזון או מזונות שהינם עשירים הן ב-BCAA והן -EAA .

 

חומצות אמינו משני הסוגים – מה הן תורמות לנו?

הרכבי חומצות אמינו הן מסוג BCAA והן EAA מציגים שורה של יתרונות בולטים ומשמעותיים עבור קהילת הספורטאים והמתאמנים באשר היא. כך לדוגמה, הן תורמות להתאוששות ופירוק מסת השרירים, הגדלת מאגרי האנרגיה, שיפור הסיבולת ואף הוכחו כמעכבות עייפות שרירים ומפחיתות כאבים המצטברים במהלך פעילות גופני.

 

נשאלת השאלה – מה רצוי לצרוך BCAA או EAA? הגישה הרווחת גורסת כי מומלץ לנסות לצרוך את חומצות האמינו הנכללות תחת קטגוריות אלו באמצעות תזונה מאוזנת על ידי מזון. בד בבד, כאשר מדובר בספורטאי סיבולת או חובבי כושר רציניים הדורשים יותר מגופם, שילוב של אבקות המכילות BCAA או EAA תסייענה בעיכוב דלדול של חלבון השריר, פיתוח סיבולת לשם השגת יעדים אתלטיים וחידוש מלאי חומצות האמינו, לשם תהליכי צמיחה ובנייה של שרירים חדשים בגופם.

 

כך או כך, BCAA ו-EAA מספקים יתרונות ביצועיים איכותיים להגברת אנרגיה, בניית שרירים ושיפור זמני ההתאוששות לאחר ביצוע פעילות גופנית.